fbpx
Søkemotoroptimalisering
Hva er SEO?
For å virkelig kunne forstå SEO, så må man gå over fundamentale prinsipper om internett og søkemotorer.

Kokt ned til sin essens, så består internett av en god del nettsider som er koblet via lenker.

Da internettet fortsatt var i sin barndom, så kunne man besøke nettsider ved å taste inn nettadressen i søkefeltet, eller via en lenke fra en annen nettside. Men etter en eksponentiell vekst, så kunne ikke internettet vedlikeholdes men en så enkel navigasjons- og oppdagelsesprosess. Dette ga opphav til de første søkemotorene. Excite, AltaVista og Yahoo! ga muligheten til taste spesifikke nøkkelord i søkefeltet som ga tilbake en oversiktsside med nettsider som var relatert til dette søkeordet.

På slutten av 90-tallet, så startet Larry Page og Sergey Brin en søkemotor med navnet Google, og de var de første som brukte lenker (eller backlinks) som en måte å måle autoritet, noe som gir høyere rangering. Som en konsekvens ble Google raskt folkets favoritt da søkeresultatene var mye bedre enn konkurrentene.

Google bruker en sofistikert algoritme som tar høyde for elementer som befinner seg på siden (on-site SEO) og av siden (off-site SEO), ikke nok med det, Google sin algoritme skanner internettet ofte, for å kvalitetssikre at søkeresultatene gir nøyaktig det søkere er ute etter.

 

Men, hvordan er det søkemotorer egentlig fungerer?

La oss prate om hvordan søkemotorer (Google) fungerer. Ja, algoritmen er utrolig kompleks, men i sin reneste form er Google-algoriten et program som gjenkjenner ulike mønstre. Når du søker på et ord, eller en setning, vil Google gi deg en liste med nettsider som er relatert til det ordet/ setningen. De fleste vet ikke dette men når du søker på Google, søker du ikke gjennom internettet i sann-tid. Du søker gjennom en versjon av internettet som er lagret og indeksert av Google.

Google bruker «roboter» (også kalt spider eller Google-bot) som gjennomgår internettet. Roboten er slik Google faktisk utforsker innhold. Roboten gjennomgår alt innhold på en side, følger lenken som befinner seg på siden, for så å gjennomgå innholdet på følgende side. Den fortsetter denne prosessen i vanvittig fart helt til mesteparten av internett er gjennomgått. Deretter lagrer roboten en kopi av nettet på Google sine servere. Dette er Google sin indeks og den er lagret på en måte slik at Google kan søke seg gjennom alt innholdet for å levere relevant søkeresultater milliarder av ganger hver eneste dag. Når du søker etter noe, så sjekker Google indeksen og finner fram hver eneste side som er relevant til ditt søkeord. Her er hvor rangering kommer inn, nettsidene blir tatt gjennom en prosess av Google og blir rangert etter relevans.

La oss si at du søker etter «guacamole oppskrift», Google søker nå gjennom indeksen, samler opp en liste med hver eneste nettside med oppskriften på guacamole. Deretter bruker den algoritmen for å sortere listen slik den mest relevante nettsiden rangerer på side 1.

Det er hundrevis av rangeringsfaktorer, alle med sin egen rangeringsverdi. Eksempel på dette er: innholdet på siden, antall sider som lenker tilbake til denne nettsiden, og kvaliteten på selve nettsiden.

Når vi gjør SEO, så sikter vi etter å påvirke rangeringsprosessen via optimalisering så algoritmen så Google oppfatter nettsiden som enda mer relevant og kan gi bedre innhold til søkere.

Hvorfor er SEO viktig?

1. De aller fleste nettsider får majoriteten av trafikken sin fra Google. Opptil 50 millioner søk blir utført hver eneste på Google i Norge. De aller fleste starter sin kundereise på Google. Er du usynlig på Google, så går du glipp av både trafikk og kunder

2. God SEO er et tegn på at du henger med og er en autoritet innenfor ditt felt. I tillegg vil digital synlighet øke merkevarebevissthet da det din virksomhet som dukker når noen søker etter noe du tilbyr.

3. Rangering under lokale søkeord (ditt produkt + Oslo) betyr økt sjanse for konvertering. Økt konvertering betyr flere kunder for din bedrift.

4. SEO er en essensiell del av kundereisen.

5. SEO er relativt billig. Selvsagt så koster det noe, men i sammenligning med andre typer markedsføringer så er SEO billig. Vi mener SEO er en utrolig viktig og burde bli sett på som en investering som vil bidra til at din bedrift holder seg relevant, spesielt nå som alt blir stadig mer digitalt.

Hvordan rangerer man høyere på Google?

Det er viktig å vite at rangerings-faktorer i SEO fungerer i kombinasjon, ikke i isolasjon. Disse faktorene kan deles inn i to forskjellige grupper: On-site SEO og off-site SEO

  • On-site SEO
  • Nettsidehastighet
  • Mobilvennlig nettside
  • Produksjon av innhold av kvalitet og som besvarer ofte stilte spørsmål
  • Sikker nettside (SSL-sertifisert)
  • HTML-elementer (title tags, meta description, nettsidestruktur)

Off-site SEO

Oppbygging av Ekspertise, autoritet og autoritet (E-A-T). Her gjelder det å bygge innhold som viser både ekspertise og autoritet slik at du kan bli en tillitsverdig kilde. En av de beste indikatorene for at du er en god kilde er når andre refererer tilbake til din nettside. Enda bedre er det når en nettside med god autoritetspoeng refererer tilbake til deg.

Sosiale medier bidrar også. Hvis man har en god del engasjement på sosiale medier som driver trafikk tilbake til nettsiden, så vil dette bidra til øke autoritet og tillit for Google.

 

Andre essensielle faktorer som bidrar til god SEO

1. Søkeordsanalyse – En god forståelse og oversikt over hvilke ord og fraser din målgruppe bruker i dag. Som regel så er det noe helt annet enn hva du og dine kollegaer søker etter.

2. Google Analytics – Evnen til å kunne oversette analysen som kommer fra verktøy som Google Analytics er nødvendig for forstå om innsatsen du har lagt in har lønnt seg eller ikke. Hvis ikke, så er det viktig å kunne forstå hvor det stopper opp og hvordan man kan rette på saken.

Demo bransjeanalyse
Intressert i å se en bransjeanalyse som kan gi deg bedre forutsentninger for markedsføring for din bedrift?  Fyll inn skjema under for å motta en demo på bransjeanalyse – eller bestill din bransjeanalyse her

KONTAKT
Kom innom på et slag biljard
eller

Molte AS

Postboks 193 Torshov, 0413 Oslo
Sandakerveien 24 C (inngang D2), 0473 Oslo
post@molte.no

© Molte AS 2019 – All rights reserved