En detaljert medieplan beskriver hvordan vi skal levere på den overordnede mediestrategien og definerte KPI`er. Medieplanen vil gjerne prøve å maksimere brukerengasjement og ROI, samt være en viktig plattform for å benchmarke om dine mediestrategier fungerer optimalt.
En medieplan består av mediekanaler – både digitale og analoge, kjøpte, egne og fortjente kanaler. Medieplanen dikterer blant annet:
- Overordnede kommunikasjonsmål
- Markedsbudsjetter
- Utvalgte og alternative mediekanaler
- Innrykksdatoer og periode
- CPA/CPM i kjøpte kanaler og kommunikasjonsflater
- Timing, dekning, frekvens
- Materiellspesifikasjoner
- Tekniske formater
Den er grunnlag for bestillinger til media og hvilke budskap format som skal tilpasses til de ulike kanalene. Det som fungerer godt på Facebook vil ikke nødvendigvis fungere like godt i Native-plasseringer. Derfor er det viktig å ha det riktige budskapet på riktig sted og til riktig tid (og i riktig format).
Medieplanen er også med på å definere kundetrakten, og hvordan de ulike kanalene utfyller denne. En suksessfull medieplan vil hjelpe til med optimaliseringen og strømlinje rapporteringen på tvers av plattformene som er valgt.