Kravet om digital Universell Utforming er en kjempemulighet.

NRK kan vi denne uken lese om synshemmede Eva Kirkevik. Hun møter på store utfordringer med apper og nettsider som ikke er tilpasset hennes handicap. Og i 2021, hele åtte år etter at et nytt krav kom på plass, møter fremdeles mennesker med handicap på store problemer digitalt. -Dette er noe vi som bransje må ta på alvor. Her er det fremdeles mye ugjort for å øke den digitale tilgjengeligheten for alle. Dette sier kommunikasjonsrådgiver og Daglig leder i det digitale marketingbyrået Molte AS, Guro Soelberg Martinsen. Daglig jobber Molte med utvikling av websider og har et stort fokus på brukervennlighet og universell utforming.

Universell utforming er noe vi som bransje må ta på alvor. Her er det fremdeles mye ugjort for å øke den digitale tilgjengeligheten for alle.

Guro Soelberg Martinsen, Molte daglig leder

Hva er Universell Utforming og hvem er underlagt disse reglene?

Universell utforming er tuftet på et inkluderings- og likeverdighetsprinsipp. Det betyr i hovedsak at man, uten å hindres av evner og egenskaper, enkelt skal kunne ferdes i fysiske rom og navigere digitalt på nettsteder i apper og automater. I tillegg skal man kunne tilby tekst som erstatning for visuell kommunikasjon og bilder. Disse reglene gjelder for alle med offentlig tilgjengelige nettsider, apper, skjerm-baserte tjenester (betalingsautomater) og i offentlige rom og lokaler. Med andre ord så godt som alle. Trøsten er at alle nettsider kan forbedres. Det gjelder bare å ta det første skrittet.

Inkludering og UU i Coronaens tid

I januar 2021 gikk fristen ut! Alle med offentlig tilgjengelig digitale plattformer må sørge for at disse er universelt utformet. Direktivet er i utgangspunktet bestemt som følge av et inkluderingsprinsipp. -Men det kan i stor grad gi økt omsetning til de bedriftene som tar dette på største alvor, sier daglig leder i det digitale marketingbyrået, Molte og legger til: -Dette er, slik vi ser det, ikke bare et krav, men også en gyllen anledning til å vinne markedsandeler og øke egen omsetning. I tillegg ser vi også en enorm oppblomstring av apper som erstatter personell i restaurant og cafè-sektoren. Selv post-corona vil disse utfordringene følge oss. Mange av de digitale løsningene vi har tatt i bruk som følge av nedstegning og hjemmekontor er kommet for å bli. Da er det viktig at i husker at de også skal fungere for alle.

Den digitale rullestolrampen

Driver dere et foretak med fysisk adkomst? I så fall inkluderer dere kanskje en rullestolrampe for å gjøre adkomsten best mulig for alle. Kanskje har dere også en automatisk døråpner? I tillegg gjøres det god plass slik at alle kan navigere godt gjennom butikklokalet. Har dere til og med også satt opp tydelige skilter? De med lesbar tekst i en skriftstørrelse som er synlig for svaksynte. Og med gode farger og kontraster for fargeblinde.

Se så for dere nettbutikken. Hvor er rullestolrampen? Og den intuitive navigasjonen? Eller det tydelige visuelle og tekstuelle budskapet som alle kan se? I mange tilfeller finnes ikke disse tilpasningene digitalt. Og dette er selve poenget med digitalt universell utforming: At vi tenker på den digitale rullestolrampen når vi utvikler nettsiden, appen eller automaten din slik at alle skal få muligheten til å handle.

Hvorfor er UU (universell utforming) spesielt viktig i 2021?

-Dette spørsmålet er vi i Molte svært opptatt av. Og vi mener UU er spesielt viktig nå fordi vi Corona har gjort inkludering vanskelig. Å falle utenfor er blitt et symptom på et corona-preget samfunn. Med stengte butikker og sosiale arenaer tvinges flere på nett for å handlem og møtes. Behovet for universell utforming på digitale plattformer har dermed aldri vært større. Generelt brenner vi i Molte for at alle skal gis samme muligheter til alle. I tiden vi er inne i opplever mange utenforskap og ekskludering som følge av disse utfordringene. Dette er et av hovedprinsippene vi starter med i utvikling av nye websider. Og spørsmålet, «hvordan skal denne nettsiden eller appen kunne brukes av alle» er det første vi stiller oss.

Har du en digital rullestolrampe til nettsiden din?

I så fall er det grunn til å smile. Alle kunder, uavhengig av evner får anledning til å handle. Man kan potensielt sett bidra til inkrementell vekst ved at man utvider kundegrunnlaget gjennom inkluderende UU-tilpasninger. – Vi er selvsagt opptatt av å SEO-optimalisere innhold på nettsiden slik at den synes godt organisk og gjennom betalt kommunikasjon. Men denne tanken må følges opp med spørsmålet om hvordan man best forvalter trafikken som kommer inn. Det hjelper ikke med motorvei inn til nettsiden hvis den har dårlig UU-design. Med UU-design følger også behovet for gode brukeropplevelser (UX) og et godt og tiltalende visuelt design. Alt henger sammen og alle skal med.

Så blir spørsmålet: Har du en rullestolrampe til nettbutikken din? I så fall vil du ikke bare bidra til inkludering, men kanskje også vinne frem og ta større markedsandeler i et presset marked.

Molte hjelper deg med Universell Utforming.

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat. Vår design-, web- og kommunikasjonsekspertise hjelper dere med utviklingen av en mer inkluderende plattform.

Fyll ut skjemaet under, så svarer vi tilbake så snart som mulig.

    Legg igjen en kommentar