Hjem    /   Skriverier    /   Molte snur minus til pluss på to år

Molte snur minus til pluss på to år

Forfatter av artikler: Guro Soelberg Martinsen

tirsdag, 12. juli, 22

-Det er nå den store jobben starter. Høsten 2020 takket Guro Soelberg Martinsen ja til å sette kurs og snu minus til pluss for markeds- og kommunikasjonsbyrået Molte. Snaut to år etter tjener selskapet igjen penger. -Det er godt å se at pilene peker i riktig retning. Samtidig er jeg smertelig klar over hva som kreves i en vekstfase fremover. Vi er på ingen måte i mål. 

-Moltes filosofi, litt billedlig forklart, er at de beste bæra finnes utenfor de opptråkkede løypene. Det er det ulente terrenget og unike utfordringene som fører oss til den de beste moltebærene. Med andre ord jobber vi med å beholde vår unike faglige posisjon og ser at flere av våre kunder utvider sine tjenestekjøp hos oss som følge av den styrken. Moltebærene er dessuten ekslusive, nordiske og særegne. Det liker vi å si at vi også er. 

Sikre verdier og effektivisere drift

– Pri èn var å bremse opp den negative trenden samt sikre Moltes verdier som kompetanse og nøkkelkunder. Det var essensielt å raskt bli kjent med de ansatte, å lære dem å kjenne og å forstå deres styrker og ambisjoner. 

Pandemien var ikke til hjelp

-Pandemien var et faktum og èn av årsakene til at Molte var i en utfordrende situasjon. Tross dette fant vi fine kommunikasjonsløsning blant annet gjennom faste morgenmøter i Google Meet. Den praten man ellers ville hatt ved kaffemaskinen på jobb tok vi via skjerm. Nå, to år senere, er resultatet et dedikert og sylskarpt lag med senior kompetanse. -Vi som jobber i Molte utgjør et solid fundamentet som bedriften vår skal vokse videre på. Målet er at de ansatte skal føle seg som en sentral del av et godt, inkluderende og spennende fagmiljø som de kan vokse i.

Utfordre gamle konvensjoner og ikke ta etablerte sannheter for gitt

Molte er et hybridbyrå i krysningen mellom flere kommunikasjonsfag. Dette er en modell som treffer godt hos Moltes kunder. De er representert i spennet mellom børsnoterte selskaper med IR-fokus via fotball, kunstig intelligens, landbasert fiskeoppdrett, finans og psykisk helse. – I mine år i mediebyrå har det føltes som en hemsko å både være kreativ og samtidig analytisk og strategisk forankret. Når man setter seg inn i hvorfor reklame og mediebyrå skilte lag for 50 år siden, så gir det ikke menigen å fortsette i det samme mønsteret i 2022. Vi er i en speed-to-market økonomi som krever at de best kommunikasjonsløsning for oppdragsgiverne må bli til med en lettere og mer effektiv rigg. Å forstå sammenhengene mellom de ulike kommunikasjonsgrenene er avgjørende for å overleve, sier hun. 

Styreleder i Molte, Martin Lønne er meget fornøyd med utviklingen de siste to årene. -Guro har gjort en strålende jobb med Molte siden hun startet. Selskapet har gått fra røde til sorte tall, og er i dag bedre skodd enn før til å møte kundenes ønsker og behov fremover. I tillegg er det svært gledelig å se at Molte deltar aktivt sammen med de andre selskapene i Comify-gruppen på større og mer komplekse leveranser. Dette er i tråd med strategien vår og viser at stadig flere kunder setter pris på bredden vi kan levere fra Comify.

2022 er året for vekst

Med lønnsom drift åpner det også opp for å ansette flere nøkkelpersoner i Molte. Kompetanse og personlighet teller 50/50. Vi er setter selvsagt faglig styrke svært høyt, men mener at den først får verdi når den kombineres med en riktig holdning, trivsel, energi og laginnstilling. 

Les presseomtaler her:

Gi nytt liv til årsrapporten?

Slapp av, vi hjelper deg med rå visuell historiefortelling!

Prosjekter

Alle våre kundene våre er unike med egne mål og utfordringer. Her kan du se noen av prosjektene vi jobber med.