Hjem    /   Skriverier    /   Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Forfatter av artikler: Guro Soelberg Martinsen

tirsdag, 29. juni, 21

Har du lurt på hva SEO er og hvordan det kan brukes til å skape mer trafikk og brukere? I denne artikkelen vil ta for oss litt av internettets bakgrunnshistorie og hvordan SEO ble til. Vi vil deretter se på hvordan SEO baserer seg på rangering, og hvorfor akkurat dette er så viktig for din bedrift. Vi vil også gå igjennom de to hovedformene for SEO vi regner med idag, samt noen tips på hvordan du kan kombinere dette med andre verktøy for å oppnå suksess.

SEO er sentralt for å lykkes i dagens marked – du må forstå hva din brukere leter etter og hvilke teknikker som kan hjelpe din bedrift å bli funnet.

Merker du at dette er tema du ønsker å vite mer om eller trenger hjelp med er det bare å ta kontakt på mail eller med chatboten i hjørnet!

Hva er SEO?

For å virkelig kunne forstå SEO (Search engine optimization), så må man gå over fundamentale prinsipper om internett og søkemotorer.

Kokt ned til sin essens, består internett av en god del nettsider som er koblet via lenker. Da det store web fortsatt var i sin barndom, kunne man besøke nettsider ved å taste inn nettadressen i søkefeltet eller via en lenke fra en annen nettside. Etter en eksponentiell vekst, kunne ikke internett vedlikeholdes med en så enkel navigasjons- og oppdagelsesprosess.

Dette ga opphav til de første søkemotorene. Excite, AltaVista og Yahoo! ga alle muligheten til å taste spesifikke nøkkelord i søkefeltet, som ga tilbake en oversiktsside med nettsider som var relatert til dette søkeordet.

På slutten av 90-tallet startet Larry Page og Sergey Brin en søkemotor med navnet Google. De var de første som brukte lenker (eller backlinks) som en måte å måle autoritet, noe som gir høyere rangering. Som en konsekvens ble Google raskt folkets favoritt da søkeresultatene var mye bedre enn konkurrentene.

Google bruker en sofistikert algoritme som tar høyde for elementer som befinner seg på siden (on-site SEO) og av siden (off-site SEO). Google bruker denne algoritmen til å skanne internettet hyppig for å kvalitetssikre at søkeresultatene gir nøyaktig det søkere er ute etter.

Men, hvordan er det søkemotorer egentlig fungerer og hvorfor er SEO så viktig for din bedrift?

La oss prate om hvordan søkemotorer (Google) fungerer. Ja, algoritmen er utrolig kompleks, men i sin reneste form er Google-algoritmen et program som gjenkjenner ulike mønstre. Når du søker på et ord, eller en setning, vil Google gi deg en liste med nettsider som er relatert til det ordet/ setningen. De fleste vet ikke dette, men når du søker på Google søker du ikke gjennom internettet i sanntid. Du søker gjennom en versjon av internettet som er lagret og indeksert av Google.

Google bruker «roboter» (også kalt spider eller Google-bot) som gjennomgår internettet. Roboten er slik Google faktisk utforsker innhold. Roboten gjennomgår alt innhold på en side, følger lenken som befinner seg på siden, for så å gjennomgå innholdet på følgende side. Den fortsetter denne prosessen i vanvittig fart helt til mesteparten av internett er gjennomgått.

Deretter lagrer roboten en kopi av nettet på Google sine servere. Dette er Google sin indeks og den er lagret på en måte slik at Google kan søke seg gjennom alt innholdet for å levere relevant søkeresultater milliarder av ganger hver eneste dag. Når du søker etter noe, så sjekker Google indeksen og finner fram hver eneste side som er relevant til ditt søkeord. Her kommer rangering inn, hvor nettsidene blir tatt gjennom en prosess av Google og blir rangert etter relevans.

La oss si at du søker etter «guacamole oppskrift», Google søker nå gjennom indeksen, og samler opp en liste med hver eneste nettside med en oppskrift på guacamole. Algoritmen vil deretter sortere listen slik den mest relevante nettsiden rangerer på side 1. Det er hundrevis av rangeringsfaktorer, alle med sin egen rangeringsverdi. Eksempel på dette er:

  • innholdet på siden, antall sider som lenker tilbake til denne nettsiden, og kvaliteten på selve nettsiden.

Når vi jobber med SEO, så sikter vi etter å påvirke rangeringsprosessen. Vi vet at algoritmen jobber etter visse kriterier og tilpasser sidenes struktur etter hvordan den liker å sortere innhold. Dette gjør at Google oppfatter nettsiden som enda mer tydelig og med innhold som er relevant for brukerne. Dette innebærer blant annet å utforme nettsiden universalt, noe vi har tatt for oss i en annen artikkel.

Hvordan rangerer man høyere på Google?

Det er viktig å vite at rangerings-faktorer i SEO fungerer i kombinasjon, ikke i isolasjon. Disse faktorene kan deles inn i to forskjellige grupper: On-site SEO og off-site SEO.

On-site SEO elementer som det er greit å ta i betraktning:

  • Nettsidehastighet
  • Mobilvennlig nettside
  • Produksjon av innhold av kvalitet og som besvarer ofte stilte spørsmål
  • Sikker nettside (SSL-sertifisert)
  • HTML-elementer (title tags, meta description, nettsidestruktur)

Off-site SEO

Oppbygging av Ekspertise, autoritet og autoritet (E-A-T). Her gjelder det å bygge innhold som viser både ekspertise og autoritet slik at du kan bli en tillitsverdig kilde. En av de beste indikatorene for at du er en god kilde er når andre refererer tilbake til din nettside. Enda bedre er det når en nettside med god autoritetsgrad refererer tilbake til deg.

Sosiale medier bidrar også. Hvis man har en god del engasjement på sosiale medier som driver trafikk tilbake til nettsiden, så vil dette bidra til øke autoritet og tillit for Google.

For en mer inngående guide i SEO se gjerne denne artikkelen på Googles nettsider.

La oss oppsummere hvorfor SEO er viktig:

  1. De aller fleste nettsider får majoriteten av trafikken sin fra Google. Opptil 50 millioner søk blir utført hver eneste på Google i Norge. De aller fleste starter sin kundereise på Google. Er du usynlig på Google, så går du glipp av både trafikk og kunder
  2. God SEO er et tegn på at du henger med og er en autoritet innenfor ditt felt. I tillegg vil digital synlighet øke merkevarebevissthet da det er din virksomhet som dukker når noen søker etter noe du tilbyr.
  3. Rangering under lokale søkeord (ditt produkt + Oslo) betyr økt sjanse for konvertering. Økt konvertering betyr flere kunder for din bedrift.
  4. SEO er en essensiell del av kundereisen og en nødvendig del av dine markedsføringstiltak.
  5. SEO er relativt billig. Selvsagt så koster det noe i tid og arbeid, men i sammenligning med andre typer markedsføringer så er SEO billig. Vi mener SEO er utrolig viktig og burde bli sett på som en investering som vil bidra til at din bedrift holder seg relevant når folk søker etter ulike produkter eller problemstillinger.

Andre essensielle faktorer og verktøy som bidrar til god SEO:

  1. Søkeordsanalyse – En god forståelse og oversikt over hvilke ord og fraser din målgruppe bruker i dag. Som regel så er det noe helt annet enn hva du og dine kollegaer søker etter.
  2. Google Analytics – Evnen til å kunne oversette analysen som kommer fra verktøy som Google Analytics er nødvendig for forstå om innsatsen du har lagt inn har gitt en effekt.
    Hvis ikke, så er det viktig å kunne forstå hvor det stopper opp og hvordan man kan rette på saken. Det gjelder å se på hvor trafikk kommer fra og hvor verdifull den er – og deretter hvor du skal legge ned arbeid.
  3. Vi i Molte jobber også med et utvalg av plugins til ulike CMS, søkeverktøy for analyse og unike teknikker for å forbedre SEO på våre kunders nettsider. Ta kontakt for å vite mer hvordan vi vil jobbe for å forbedre innholdet på din nettside!

En annen god kilde for hvordan jobbe med din SEO-strategi finner du også på Hubspot sine sider.

Molte hjelper deg med optimalisering av din nettside.

Vi i Molte kan hjelpe deg med alt dette, uavhengig om du trenger en søkeordsanalyse eller om du vil jobbe med SEO- innholdet på nettsiden din. Vi er en gjeng engasjerte markedsførere som er opptatt av å levere kvalitetsarbeid til hjelp for din bedrift. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat!

Fyll ut skjemaet under, så svarer vi tilbake så snart som mulig!

Les gjerne om våre fagområder her.

    Gi nytt liv til årsrapporten?

    Slapp av, vi hjelper deg med rå visuell historiefortelling!

    Prosjekter

    Alle våre kundene våre er unike med egne mål og utfordringer. Her kan du se noen av prosjektene vi jobber med.